12 juli 2011

Google+

Testar nya tjänsten Google+, som såvitt vi förstår tillämpar Spotifys briljanta lanseringsstrategi: Invites only, men alla som har kan bjuda in, vilket garanterar att alla som har det skryter med detta och därmed aktivt bidrar till marknadsföringen.

Utseendemässigt ser det ut som Facebook, om man tar bort allt som är blått. Tjänsten i övrigt tycks vara något slags kombo av Facebook och Twitter. Om det är användbart/nödvändigt/roligt? Det får vi återkomma om. Däremot borde Anders Borg och Fredrik Reinfeldt omedelbart skicka ett tackkort för Googles insats för den svenska arbetslinjen.

Lanseringen räddar sannolikt jobben för samtliga Sveriges allt mer ifrågasatta sociala medie-experter. Skulle G+ slå hyfsat brett kan det säkert också bli frågan om ett uppsving för hela branschen: Nya arbetstillfällen hos företag som vill hänga med, nya kurser att hålla, speciella universitetsutbildningar och allt som hör den nya nya ekonomin till. Samt förstås några tiotals tusen krönikor, debattartiklar och kultursidesutredningar om det hela.

Att det till stor del är just människor verksamma i den branschen - låt oss kalla den internetfenomenindustrin - som redan tycks ha hittat till och aktiverat sig på Google+ kan förstås vara en slump.

Eller så är det inte det.

5 kommentarer:

  1. Kul inlägg, men kanske finns det en sida hos de tjänster du nämner som inte kommer upp från ett medieperspektiv/när man följer de man känner - ta bara exemplet med hur lärare aktiverar sig och nu hittat arenor för diskussioner.

    SvaraRadera
  2. Det roliga i sammanhanget är att Spotify bara lånade invite-ekonomin från ... Google, som mig veterligen var de första att använda den framgångsrikt i stor skala med Gmail 2005.

    SvaraRadera
  3. Citerar Fredrik Strömberg: "Google lånade invite-ekonomin från varenda hemlig klubb som har funnits sedan Nisse Neandertalare hittade ett hemligt förråd med bättre påkar."

    SvaraRadera
  4. Du är fan briljant!

    SvaraRadera
  5. Efter diskussioner med min kära flickvän kom vi bägge fram till att de som faktiskt är aktiva (postar länkar, uppdaterar statusar och gör incheckningar) på facebook är singlar och media/PR människor. En stor andel mammalediga kvinnor också :)

    Med det vill jag säga att jag nog skulle tro att de flesta vuxna i fasta relationer mer ser facebook och google+ som en digital, uppgraderad variant av de gamla telefonböckerna där du skrev upp adresser och telefonnummer till dina vänner.

    Kommer nog inte hända så mycket mer än så.

    SvaraRadera

The Viktor Report har för avsikt att vara en interaktiv blogg. Dock förbehåller vi oss rätten att helt godtyckligt ta bort kommentarer som på ett eller annat sätt inte faller upphovsmannen i smaken.

Med andra ord har du full rätt till din åsikt, så länge den inte kontrasterar allt för mycket med vår.